آیرا خدمات مختلفی برای پیج های اینستاگرام اجرا میکنه
که یکی از اون خدمات سناریو نویسی اینستاگرام هستش که بهش میپردازیم.

یکی از مهمترین مراحل تولید محتوای باکیفیت برای اینستاگرام سناریو نویسی برای تمام محتواهاست

تصویر خدمات سناریو نویسی در آیرا

 سناریو چیه؟

 

برای اینکه بخوایم یک کلمه رو کامل درک کنیم نیازه که معنی اون رو بدونیم.

کلمه سناریو (Scenario) از ریشه ایتالیایی scenario گرفته شده .

فرانامه یا سناریو، داستان یا روایت یا توصیفی نظام‌مند از سلسله‌رویدادهایی که ممکن است در آینده رخ دهد.

 

 

 

چرا باید برای پست‌های اینستاگرام سناریو بنویسیم؟

 

تو اینستاگرام هیچ‌چیز تصادفی وایرال نمی‌شه!

اون پستهایی که میلیون‌ها بازدید می‌گیرن، یه پشت پرده‌ی حساب‌شده دارن.

سناریو یعنی چی؟

یعنی دقیقاً بدونی قراره تو پستت چی بگی، چجوری بگی، و چطوری کاری کنی که مخاطب تا آخر نگات کنه و حتی پستت رو سیو کنه! اگه تا حالا بدون برنامه یه ویدیو گرفتی و بعدش دیدی بازخوردش اون‌جوری که می‌خواستی نشد، وقتشه سناریو نوشتن رو یاد بگیری.

 

 

 

ویژگی های سناریوهای قوی 

 

شروعی که طرفو میخکوب کنه!

تو ۳ ثانیه اول باید کاری کنی که مخاطب حس کنه اگه ویدیوت رو نبینه، یه چیز مهم رو از دست می‌ده. یه سوال عجیب، یه جمله‌ی غافلگیرکننده یا یه تصویر شوکه‌کننده می‌تونه عالی باشه.

 

یه داستان که مخاطب توش غرق شه!

مردم عاشق داستانن. اگه یه تجربه‌ی شخصی، یه ماجرای بامزه یا یه سناریوی احساسی تو پستت داشته باشی، تا آخر تماشا می‌کنن.

 

ارزش دادن به مخاطب!

چی یاد می‌گیره؟ چی به دردش می‌خوره؟ چی باعث می‌شه سیو کنه؟ هرچی که هست، باید تو پستت باشه.

 

یه CTA (دعوت به اقدام) درست‌وحسابی!

بگو چیکار کنه! کامنت بذاره؟ سیو کنه؟ به دوستش بفرسته؟ دقیق و مشخص باشه! 

 

 

 

چطوری یه سناریوی قوی بنویسیم؟

 

اول از همه، هدفت چیه؟

داری برای تعامل بیشتر تولید محتوا می‌کنی؟ یا می‌خوای فروش بره بالا؟ شاید می‌خوای خودت رو برندسازی کنی؟

اینو مشخص کن، چون همه‌چیز به هدفت بستگی داره. 

 

مخاطبت رو بشناس!

کسی که قراره پستتو ببینه کیه؟ چه دغدغه‌ای داره؟ چی دوس داره؟ چی باعث می‌شه یه ویدیو رو ببینه تا آخر؟

جواب این سوالارو بدونی، نصف مسیر رو رفتی! 

 

فرمول طلایی سناریو:

 

شروع (Hook): یه جمله که ذهن طرفو درگیر کنه. مثال: “تا حالا شده یه پست بذاری ولی هیچکی توجه نکنه؟ اینجا همون جاییه که خرابش کردی…”

بدنه (Story + Value): مشکل رو توضیح بده، تجربه‌ی خودتو بگو، راه‌حل بده، اطلاعات ارزشمند اضافه کن.

جمع‌بندی و CTA: نتیجه‌گیری کن و از مخاطب بخواه یه کاری بکنه (مثلاً “اگه این تجربه برات مفید بود، سیوش کن که بعداً دوباره بخونیش!”) 

کپشن حرفه‌ای بنویس! کپشن یه مکمل مهمه! اگه کپشنت جذاب نباشه، نصف تعاملتو از دست می‌دی. 

ویرایش کن و تست بزن! یه پست خوب هیچ‌وقت یهویی منتشر نمی‌شه. اول خودت ببین جذابه؟ دوستانت نظر بدن؟ تست A/B بزن ببینی کدوم مدل بهتر جواب می‌ده.

 

مثال واقعی از یه سناریو وایرال:

 

فرض کن یه بلاگر فیتنس می‌خواد یه ویدیو بذاره:

Hook: “۹۰٪ آدما تو یه ماه اول باشگاه رو رها می‌کنن!”

Story: “منم جزوشون بودم تا اینکه یه ترفند طلایی رو فهمیدم…”

Value: “یه برنامه‌ی تمرینی آسون که باعث می‌شه انگیزه‌تو حفظ کنی.”

CTA: “اگه این برنامه به دردت خورد، همین الان سیوش کن و برای دوستات بفرست!”

 

نتیجه‌گیری: نوشتن یه سناریوی قوی، یه مهارته که می‌تونه پیجتو بترکونه! با یه برنامه‌ی درست، می‌تونی پست‌هایی بسازی که توی اکسپلور بترکونن، سیو بشن و برات کلی فالوور بیارن. اگه دنبال سناریو های حرفه‌ای و داشتن باکیفیت ترین محتوا های اختصاصی برای پیجت هستی، ما تو آیرا این کارو برات انجام می‌دیم. 

میتونی با کیلیک رو دکمه اینستاگرام زیر، نمونه کار های آیرا رو ببینی و از سناریو جذابشون استفاده کنی

مشاهده نمونه پیج های اینستاگرام

برای دیدن تمام نمونه کار ها کلیک کنید